Перспективи використання багатокорпусних суден для пасажирських перевезень в Україні

Сьогодні в Україні існує серйозна проблема з річковими пасажирськими перевезеннями. Пасажирський флот, який дістався у спадок від СРСР зараз в досить жалюгідному стані. Його залишки, ще не порізані на металобрухт, вимагають значних фінансових вкладень в ремонт і експлуатацію. Все тому, що суднове обладнання, а також корпусні конструкції, вичерпали свій ресурс. Вони вимагають капітальної реконструкції або заміни на більш економічно вигідні і сучасні моделі.

Пасажирський катамаран на Дунаї біля Девіна, Братислава, Словаччина

Пасажирський катамаран на Дунаї біля Девіна, Братислава, Словаччина. джерело https://en.wikipedia.org/wiki/Twin_City_Liner

Якщо порівнювати з 1991 роком, кількість пасажирів, які користувалися річковим транспортом в Україні, скоротилося на 98%. Зрозуміло, що використання річкових суден перестало бути масовим. У 1990 році обслуговувались до 18 млн. осіб на рік, а в нинішні часи пасажиропотік впав до декількох сот тисяч.

На початку 1990-х років флот річкових пасажирських суден становив 2500 одиниць. Тепер же на плаву всього 150, а решта суду здані на металобрухт.

м Херсон, 5-ий затон. «Кладовище» річкових трамваїв.

м Херсон, 5-ий затон. «Кладовище» річкових трамваїв. Фото Павло Святославский

Чи є альтернатива? На наш погляд, інтерес для організації пасажирських перевезень становлять сучасні багатокорпусні судна – катамарани.

Економічно вигідний для інвестицій транспорт, який відповідає всім вимогам безпеки сучасного світу, екологічності та комфорту.

До того ж, катамарани окупаються досить швидко. Також в плюс, що при їх будівництві та експлуатації створюються додаткові робочі місця. Для швартування катамарану на місці посадки-висадки пасажирів потрібні мінімальні умови безпеки, що не спричинить за собою істотні витрати на оновлення річкової інфраструктури. Катамарани давно довели свою ефективність в усьому світі – їх використовують в якості суден постачання, лоцманських, спеціальних, а також пасажирських. “Візитівкою” стали поромні пасажирські і туристичні “трамвайчики” в Амстердамі, Берліні та інших містах Європи. 60% флоту – саме таку частку займають в світі катамарани серед всіх варіацій суден для пасажирських перевезень.

Річкові трамвайчики в Амстердамі.

Річкові трамвайчики в Амстердамі. Фото з https://incomartour.com.ua/countries/20/407

Катамарани стали популярними не тільки через нетрадиційне компонування і зовнішню архітектуру. Їх експлуатація є набагато простішою. У порівнянні з однокорпусні суднами, у двокорпусніков є ряд переваг.

  1. Висока надійність. Всі основні системи катамаранів дублюються, що дозволяє використовувати судно навіть при відмові одного з головних двигунів. Це актуально для пасажирських суден, як одна з умов безпеки перевезень.
  2. Рівень комфорту. Площа палуби катамарана в 2,5-4 рази більше, що дозволяє пасажирам комфортно розміститися в салоні і вільно пересуватися по судну.
  3. Безпека забезпечується великим запасом плавучості катамаранів. Хороша остійність, яку дають два рівновіддалених від діаметральної площини корпусу катамарана.
  4. Знижена качка. У катамарана в 2-2,5 рази менше амплітуда бортової хитавиці, тоді як “бовтанка” однокорпусного судна при сильному вітрі і хвилях може становити небезпеку для пасажирів, не кажучи вже про морську хворобу.
  5. Високі маневреність і керованість, які пояснюються дублюванням систем і наявністю двох двигунів.
  6. Менша осадка дозволяє катамаранам заходити в бухти, які недоступні монокорпусному судну, а також проходити піщані мілини, віддавати якір і швартуватися ближче до берега.
  7. Зручний підйом і зберігання судна на березі. Штатні рим-болти дозволяють піднімати ці судна за допомогою крану. Катамаранам не потрібні спеціальні опори або підставки. Крім того, у такого судна менше вага, ніж у однокорпусного пасажирського судна з аналогічною пассажироємністю. Це важливий фактор для кранових операцій.
  8. Спрощена швартовка пояснюється габаритами катамарана. Ширина двокорпусника всього 8 метрів (при його довжині в 16 метрів), тому судно не потрібно швартувати лагом до причалу і довжина причальної лінії, яка необхідна для висадки та посадки пасажирів, складе ті ж 8 метрів. Це знижує витрати на берегову інфраструктуру.
  9. Низький бюджет на утримання обумовлений конструктивом судна, так як поплавки не вимагають обслуговування – вони нежилі. Також немає необхідності в моторі більшої потужності: за рахунок гідродинаміки корпусу, катамаран виграє по ходкості у порівнянні з однокорпусником. Мала витрата палива і резерв в головних двигунах дозволяють економити моторесурс.
  10. Додаткову електроенергію генерують панелі сонячних батарей, які можна розмістити на хардтопі з вільною площею, яка значно більше, ніж у однокорпусних суден рівної довжини. Це дозволить економити паливо не задіюючи дизель-генератор.
  11. Екіпаж катамарана – це судноводій і мартос, який виконує швартові і якірні операції. У порівнянні з однокорпусником з аналогічною пасажиромісткістю, катамаран простий в обслуговуванні, що дозволяє знизити експлуатаційні витрати.

Перераховані вище плюси катамаранів з лишком компенсують недолік суден цього типу – відносно високу стартову ціну.

Термін окупності будівництва катамарана, при середній ціні його побудови в 6 млн грн. і пасажиромісткістю судна в 100 чол. – максимум два роки. Ці цифри актуальні за умови експлуатації з середнім потоком пасажирів. Це 165 тисяч чоловік за сезон (4 рейси на день, 5 пікових місяців – з травня по вересень). Середня вартість квитка має складати 50 грн.

До прикладу: вартість перевезення однієї людини на річковому трамвайчику часів СРСР у 2020 році склала 30 грн. Ця цифра не враховує дотації з бюджету на покриття різниці між реальними експлуатаційними витратами і низькою вартістю квитка для звичайного пасажира і для пільговика. Ось тільки комфорт і доступність цих перевезень незрівнянні з практичністю нових сучасних суден.

Звичайно, в окупність не включені витрати на експлуатацію судна і, в той же час, не враховано потенційна можливість пасажиропотоку, який непросто оцінити зараз, використовуючи дані офіційної статистики і не маючи ніякої інформації про нелегальні перевезення.

Пасажирські перевезення в п. Херсон актуальні з 18 березня по 10 листопада. В середньому, на одному “трамвайчику” поміщаються від 225 до 240 пасажирів. За 2018 рік у місті Херсоні річковим транспортом скористалися приблизно 165 тисяч осіб, в тому числі і близько 145 тисяч пільговиків. Ці дані взяті зі звітів КП «Херсонтрансервіс» і офіційної статистики міської ради, в яких не були враховані клієнти приватних перевізників і річкових таксі.

Відзначимо, що статистика про кількість пасажирів за сезон взята з офіційних звітів підприємства КП «Херсонтрансервіс», яке займається пасажирськими річковими перевезеннями в місті, експлуатуючи радянські судна. У лютому 2020 року КП «Херсонтрансервіс» просив збільшити дотації з бюджету для організації річкових перевезень до 2.500.000 гривень. Вартість квитка при цьому варіювалася від 30 до 50 грн.

Фото приватного перевізника по річці.

Фото приватного перевізника по річці. Джерело: https://visti.ks.ua/novosti/novosti-hersona/35213-rechnaya-navigaciya-v-hersone-predprinimateli-nedovolny-vlastyu.html

Фото херсонського річкового транспорту.

Фото херсонського річкового транспорту. Джерело: https://newscity.in.ua/2018/10/19/budut-li-v-hersone-lgotnye-rechnye-perevozki-dlya-dachnikov

При цьому, пошук рішення задачі пасажирських перевезень по воді, що веде до перегляду всієї транспортної системи, утруднений через обмеження і складність прогнозування пасажиропотоку, який частково не сформований через відсутність пропозиції і існування нелегальних перевезень.

При нерозвиненості системи кредитування малого бізнесу, перевага часто надається невеликим суднам, що вимагає відносно невисоких початкових інвестицій. Існує ще іміджевий фактор – сучасні, красиві і зручні суду привабливі для туристів. Вони є своєрідною демонстрацією розвитку інфраструктури міста та країни, на відміну від дрібних напівлегальних перевізників, які використовують човни на 4-5 чоловік та переобладнані рятувальні роботи, часто ігноруючи елементарні правила безпеки.

Загальна концепція судна

При розробці проектів пасажирських суден на основі катамаранів виділяють ряд загальних вимог:

– зовнішній вигляд повинен органічно вписуватися в міське середовище і бути привабливим для городян і гостей міста;

– архітектура і розміри судна повинні відповідати принципам ергономіки і забезпечувати комфорт;

– основні елементи безпеки зобов’язані відповідати міжнародним і місцевим правилам;

– існування можливості висадки пасажирів на причал з борта і через ніс, а також опціонально – на необладнаний берег;

– інклюзивність і пристосованість судна до вимог людей похилого віку та людей з інвалідністю;

– наявність низького вертикального габариту для проходу під мостами;

– наявність варіативності на базі одного і того ж корпусу – силових установок і швидкостей руху в залежності від завдань перевізника;

– простота в обслуговуванні і висока технологічність у виробництві.

В ідеалі, це один універсальний проект, який можна модифікувати для різноманітних умов експлуатації. Це мінімізує витрати на проектування, сертифікацію і технологічне оснащення, які істотні для судна невеликих розмірів.

Що ж стосується потенціалу розвитку річкового пасажирського флоту України – він величезний. При належному забезпеченні комфорту, доступній ціні проїзду і безпеки для пасажирів, привабливість річкових перевезень буде тільки зростати, що в майбутньому дасть нові робочі місця не тільки суднобудівникам і судноводіїв, а й дозволить розвивати туристичний потенціал Херсонщини та України в цілому. Це дозволить залучити іноземні інвестиції в розвиток туристичної інфраструктури регіону.

З огляду на статистику і особливості міської інфраструктури, необхідно робити акцент на сезонні перевезення дачників і відпочиваючих на невеликі відстані, що також дозволить частково зняти навантаження з автомобільного транспорту в піковий сезон.

Необхідно враховувати, що собівартість перевезення пасажирів різко зростає при збільшенні швидкості судна. Якщо при низькому швидкісному порозі (20-30 км / ч) вартість перевезення одного пасажира відносно невисока, то при швидкості 50-60 км / год вартість пропорційно збільшується. Тому ми рекомендуємо саме низькошвидкісні суду для перевезення пасажирів на невеликі відстані, які стануть частиною міської транспортної інфраструктури в Херсоні, Одесі, Миколаєві, Запоріжжі, Дніпрі, Києві та інших містах. Заміна застарілих річкових трамваїв на сучасні економічні та комфортні катамарани дозволить відродити річкові і морські пасажирські перевезення, а також зробить пасажирський річковий транспорт невід’ємною частиною міського життя і активного відпочинку.

Інженери ТОВ “Херсонське суднобудівне підприємство” розробили концепцію пасажирського катамарана для річкових і морських перевезень на короткі відстані з пасажиромісткістю 46 та 100 чоловік. Так як розробка проекту повинна вестися під потреби конкретних умов експлуатації і враховувати такі фактори, як пасажиропотік, берегову інфраструктуру, особливо навігації і експлуатації в конкретних умовах, а також побажання замовника, ми готові оформити необхідну проектну документацію, що включає в себе всі перераховані вище фактори.

Загальне розташування пасажирського катамарана на 100 посадочних місць

Загальне розташування пасажирського катамарана на 100 посадочних місць

Сформована концепція на етапі планування дозволяє розрахувати вартість проектування і будівництва, оцінити екстер’єр та інтер’єр судна, спланувати етапи побудови та введення в експлуатацію, розробити технічне завдання для проведення тендеру та ін. ТОВ “ХСП” забезпечить якісне проектування, будівництво і технічне обслуговування (плановий і капітальний ремонт), а також готові надати консультаційну підтримку на етапі підготовки тендерної документації. Маючи достатній досвід побудови катамаранів, наше підприємство готове бути надійним партнером при будівництві нових і комфортних пасажирських суден.

Залишити відповідь