Сьогодні в Україні існує серйозна проблема з річковими пасажирськими перевезеннями. Пасажирський флот, який дістався у спадок від СРСР зараз в досить жалюгідному стані. Його залишки, ще не порізані на металобрухт, вимагають значних фінансових вкладень в ремонт і експлуатацію. Все тому, що суднове обладнання, а також корпусні конструкції, вичерпали свій ресурс. Вони вимагають капітальної реконструкції або заміни на більш економічно вигідні і сучасні моделі.
Якщо порівнювати з 1991 роком, кількість пасажирів, які користувалися річковим транспортом в Україні, скоротилося на 98%. Зрозуміло, що використання річкових суден перестало бути масовим. У 1990 році обслуговувались до 18 млн. осіб на рік, а в нинішні часи пасажиропотік впав до декількох сот тисяч.
На початку 1990-х років флот річкових пасажирських суден становив 2500 одиниць. Тепер же на плаву всього 150, а решта суду здані на металобрухт.
Чи є альтернатива? На наш погляд, інтерес для організації пасажирських перевезень становлять сучасні багатокорпусні судна – катамарани.
Економічно вигідний для інвестицій транспорт, який відповідає всім вимогам безпеки сучасного світу, екологічності та комфорту.
До того ж, катамарани окупаються досить швидко. Також в плюс, що при їх будівництві та експлуатації створюються додаткові робочі місця. Для швартування катамарану на місці посадки-висадки пасажирів потрібні мінімальні умови безпеки, що не спричинить за собою істотні витрати на оновлення річкової інфраструктури. Катамарани давно довели свою ефективність в усьому світі – їх використовують в якості суден постачання, лоцманських, спеціальних, а також пасажирських. “Візитівкою” стали поромні пасажирські і туристичні “трамвайчики” в Амстердамі, Берліні та інших містах Європи. 60% флоту – саме таку частку займають в світі катамарани серед всіх варіацій суден для пасажирських перевезень.
Катамарани стали популярними не тільки через нетрадиційне компонування і зовнішню архітектуру. Їх експлуатація є набагато простішою. У порівнянні з однокорпусні суднами, у двокорпусніков є ряд переваг.
- Висока надійність. Всі основні системи катамаранів дублюються, що дозволяє використовувати судно навіть при відмові одного з головних двигунів. Це актуально для пасажирських суден, як одна з умов безпеки перевезень.
- Рівень комфорту. Площа палуби катамарана в 2,5-4 рази більше, що дозволяє пасажирам комфортно розміститися в салоні і вільно пересуватися по судну.
- Безпека забезпечується великим запасом плавучості катамаранів. Хороша остійність, яку дають два рівновіддалених від діаметральної площини корпусу катамарана.
- Знижена качка. У катамарана в 2-2,5 рази менше амплітуда бортової хитавиці, тоді як “бовтанка” однокорпусного судна при сильному вітрі і хвилях може становити небезпеку для пасажирів, не кажучи вже про морську хворобу.
- Високі маневреність і керованість, які пояснюються дублюванням систем і наявністю двох двигунів.
- Менша осадка дозволяє катамаранам заходити в бухти, які недоступні монокорпусному судну, а також проходити піщані мілини, віддавати якір і швартуватися ближче до берега.
- Зручний підйом і зберігання судна на березі. Штатні рим-болти дозволяють піднімати ці судна за допомогою крану. Катамаранам не потрібні спеціальні опори або підставки. Крім того, у такого судна менше вага, ніж у однокорпусного пасажирського судна з аналогічною пассажироємністю. Це важливий фактор для кранових операцій.
- Спрощена швартовка пояснюється габаритами катамарана. Ширина двокорпусника всього 8 метрів (при його довжині в 16 метрів), тому судно не потрібно швартувати лагом до причалу і довжина причальної лінії, яка необхідна для висадки та посадки пасажирів, складе ті ж 8 метрів. Це знижує витрати на берегову інфраструктуру.
- Низький бюджет на утримання обумовлений конструктивом судна, так як поплавки не вимагають обслуговування – вони нежилі. Також немає необхідності в моторі більшої потужності: за рахунок гідродинаміки корпусу, катамаран виграє по ходкості у порівнянні з однокорпусником. Мала витрата палива і резерв в головних двигунах дозволяють економити моторесурс.
- Додаткову електроенергію генерують панелі сонячних батарей, які можна розмістити на хардтопі з вільною площею, яка значно більше, ніж у однокорпусних суден рівної довжини. Це дозволить економити паливо не задіюючи дизель-генератор.
- Екіпаж катамарана – це судноводій і мартос, який виконує швартові і якірні операції. У порівнянні з однокорпусником з аналогічною пасажиромісткістю, катамаран простий в обслуговуванні, що дозволяє знизити експлуатаційні витрати.
Перераховані вище плюси катамаранів з лишком компенсують недолік суден цього типу – відносно високу стартову ціну.
Термін окупності будівництва катамарана, при середній ціні його побудови в 6 млн грн. і пасажиромісткістю судна в 100 чол. – максимум два роки. Ці цифри актуальні за умови експлуатації з середнім потоком пасажирів. Це 165 тисяч чоловік за сезон (4 рейси на день, 5 пікових місяців – з травня по вересень). Середня вартість квитка має складати 50 грн.
До прикладу: вартість перевезення однієї людини на річковому трамвайчику часів СРСР у 2020 році склала 30 грн. Ця цифра не враховує дотації з бюджету на покриття різниці між реальними експлуатаційними витратами і низькою вартістю квитка для звичайного пасажира і для пільговика. Ось тільки комфорт і доступність цих перевезень незрівнянні з практичністю нових сучасних суден.
Звичайно, в окупність не включені витрати на експлуатацію судна і, в той же час, не враховано потенційна можливість пасажиропотоку, який непросто оцінити зараз, використовуючи дані офіційної статистики і не маючи ніякої інформації про нелегальні перевезення.
Пасажирські перевезення в п. Херсон актуальні з 18 березня по 10 листопада. В середньому, на одному “трамвайчику” поміщаються від 225 до 240 пасажирів. За 2018 рік у місті Херсоні річковим транспортом скористалися приблизно 165 тисяч осіб, в тому числі і близько 145 тисяч пільговиків. Ці дані взяті зі звітів КП «Херсонтрансервіс» і офіційної статистики міської ради, в яких не були враховані клієнти приватних перевізників і річкових таксі.
Відзначимо, що статистика про кількість пасажирів за сезон взята з офіційних звітів підприємства КП «Херсонтрансервіс», яке займається пасажирськими річковими перевезеннями в місті, експлуатуючи радянські судна. У лютому 2020 року КП «Херсонтрансервіс» просив збільшити дотації з бюджету для організації річкових перевезень до 2.500.000 гривень. Вартість квитка при цьому варіювалася від 30 до 50 грн.
При цьому, пошук рішення задачі пасажирських перевезень по воді, що веде до перегляду всієї транспортної системи, утруднений через обмеження і складність прогнозування пасажиропотоку, який частково не сформований через відсутність пропозиції і існування нелегальних перевезень.
При нерозвиненості системи кредитування малого бізнесу, перевага часто надається невеликим суднам, що вимагає відносно невисоких початкових інвестицій. Існує ще іміджевий фактор – сучасні, красиві і зручні суду привабливі для туристів. Вони є своєрідною демонстрацією розвитку інфраструктури міста та країни, на відміну від дрібних напівлегальних перевізників, які використовують човни на 4-5 чоловік та переобладнані рятувальні роботи, часто ігноруючи елементарні правила безпеки.
Загальна концепція судна
При розробці проектів пасажирських суден на основі катамаранів виділяють ряд загальних вимог:
– зовнішній вигляд повинен органічно вписуватися в міське середовище і бути привабливим для городян і гостей міста;
– архітектура і розміри судна повинні відповідати принципам ергономіки і забезпечувати комфорт;
– основні елементи безпеки зобов’язані відповідати міжнародним і місцевим правилам;
– існування можливості висадки пасажирів на причал з борта і через ніс, а також опціонально – на необладнаний берег;
– інклюзивність і пристосованість судна до вимог людей похилого віку та людей з інвалідністю;
– наявність низького вертикального габариту для проходу під мостами;
– наявність варіативності на базі одного і того ж корпусу – силових установок і швидкостей руху в залежності від завдань перевізника;
– простота в обслуговуванні і висока технологічність у виробництві.
В ідеалі, це один універсальний проект, який можна модифікувати для різноманітних умов експлуатації. Це мінімізує витрати на проектування, сертифікацію і технологічне оснащення, які істотні для судна невеликих розмірів.
Що ж стосується потенціалу розвитку річкового пасажирського флоту України – він величезний. При належному забезпеченні комфорту, доступній ціні проїзду і безпеки для пасажирів, привабливість річкових перевезень буде тільки зростати, що в майбутньому дасть нові робочі місця не тільки суднобудівникам і судноводіїв, а й дозволить розвивати туристичний потенціал Херсонщини та України в цілому. Це дозволить залучити іноземні інвестиції в розвиток туристичної інфраструктури регіону.
З огляду на статистику і особливості міської інфраструктури, необхідно робити акцент на сезонні перевезення дачників і відпочиваючих на невеликі відстані, що також дозволить частково зняти навантаження з автомобільного транспорту в піковий сезон.
Необхідно враховувати, що собівартість перевезення пасажирів різко зростає при збільшенні швидкості судна. Якщо при низькому швидкісному порозі (20-30 км / ч) вартість перевезення одного пасажира відносно невисока, то при швидкості 50-60 км / год вартість пропорційно збільшується. Тому ми рекомендуємо саме низькошвидкісні суду для перевезення пасажирів на невеликі відстані, які стануть частиною міської транспортної інфраструктури в Херсоні, Одесі, Миколаєві, Запоріжжі, Дніпрі, Києві та інших містах. Заміна застарілих річкових трамваїв на сучасні економічні та комфортні катамарани дозволить відродити річкові і морські пасажирські перевезення, а також зробить пасажирський річковий транспорт невід’ємною частиною міського життя і активного відпочинку.
Інженери ТОВ “Херсонське суднобудівне підприємство” розробили концепцію пасажирського катамарана для річкових і морських перевезень на короткі відстані з пасажиромісткістю 46 та 100 чоловік. Так як розробка проекту повинна вестися під потреби конкретних умов експлуатації і враховувати такі фактори, як пасажиропотік, берегову інфраструктуру, особливо навігації і експлуатації в конкретних умовах, а також побажання замовника, ми готові оформити необхідну проектну документацію, що включає в себе всі перераховані вище фактори.
Сформована концепція на етапі планування дозволяє розрахувати вартість проектування і будівництва, оцінити екстер’єр та інтер’єр судна, спланувати етапи побудови та введення в експлуатацію, розробити технічне завдання для проведення тендеру та ін. ТОВ “ХСП” забезпечить якісне проектування, будівництво і технічне обслуговування (плановий і капітальний ремонт), а також готові надати консультаційну підтримку на етапі підготовки тендерної документації. Маючи достатній досвід побудови катамаранів, наше підприємство готове бути надійним партнером при будівництві нових і комфортних пасажирських суден.